מבדקים לתהליכי ליבהעבודה עפ"י הנהלים אינה מובילה בהכרח לתוצאות הרצויות |
תהליכי ליבה, כשמם כן הם, אלו הם אותם תהליכים שמהווים את בסיס הפעילות של ארגון ומשקפים
הן את "המה" שעושה הארגון והן את ה"איך" שהוא עושה זאת. תהליכים נמדדים בשני ממדים: מידת יעילותם, והמידה בה הם משרתים או תומכים בצורך שעבורו הם קיימים (אפקטיביות). מטרת המבדק לברר האם בתהליך הנסקר מבוצעים הדברים הנכונים "המה" (האם התהליך אפקטיבי), והאם בדרך הנכונה "האיך" (האם התהליך יעיל). ביצוע המבדק בשטח בוחן, למעשה, האם התהליך הנסקר משרת את המטרה לשמה הוא קיים ובאיזו מידה של תועלת ויעילות. מבדק מבוצע מול מטרה מוגדרת שנגזרת מ: · סוג הפעילות (רכש, הזמנות לקוח, ביקורת איכות, ניהול מלאי ו...), מה שקובע למעשה את מה שחשוב. · דרישות תקן כגון תקני ISO למיניהם או תקנים מקומיים. · נוהלי עבודה פנימיים. הסקירה מתבצעת על אופן היישום מול המטרות. דו"ח המבדק מציג את תמונת המציאות, מציף את הנושאים המרכזיים הדורשים טיפול ומצביע על כווני פעולה לתיקון ושינוי: - עדכניות הנהלים והוראות העבודה, חסרונם או נחיצותם. - בהירות ותקפות הגדרות האחריות והסמכות. - האמצעים והכלים לביצוע המשימות, קיומם והתאמתם לצרכים. - הגדרת "הספקים והלקוחות" לתהליך בכלל ולכל שלב בפרט, והממשקים בניהם. - שילוב נק' עצירה ובקרה לאבטחת תהליך תקין, עצירת כשלים וחריגות ומניעתם (מראש ולא בדיעבד). |
עיצוב תהליכים
|